صیدنیوز به نقل از چاپ و نشر منتشر کرد :
گپ وگفتی با علی آسیم، مدیرعامل شرکت نویسا
گپ وگفتی با علی آسیم، مدیرعامل شرکت نویسا

شرکت نویسا به عنوان یکی از معتبرترین شرکت های ایرانی شناخته شده در صنعت نوشت افزار و لوازم التحریر امروزه به نامی موفق و پراعتبار تبدیل شده است و این موفقیت چیزی نیست جز تلاش و کوشش مدیریت و کارکنان این شرکت که طی چندین نسل در این صنعت درخشیده اند، از تولید و عرضه اولین خودکار بیک در ایران تا مداد سوسمارنشان و شترنشان و و آخرین مورد آن عرضه مجهزترین دستگاه ساخت مهر که در نوع خودش منحصر به فرد و صاحب ویژگی های مدرن است. به همین منظور و برای آشنایی با روند شکل گیری این شرکت و بیان دستاوردها و هدف های آن در آینده، به گزارش خبرنگار صیدنیوز ، مجله چاپ ونشر گفتگویی را با علی آسیم مدیرعامل این شرکت انجام داده است که به تشریح موضوع می پردازد.

 روند شکل گیری

علی آسیم در خصوص روند شکل گیری این شرکت می گوید: می توان رسمیت شروع و سابقه کاری شرکت در حوزه صنعت لوازم التحریر را به زمان پدر، پدربزرگم، حاج میرزا علی آقای رفوگران که خودکار بیک را وارد کشور کرد، مرتبط دانست، از آن تاریخ بیش از 70 سال می گذرد. حاج میرزا علی آقای رفوگران بنیانگذار تولید خودکار بیک بودند، سپس پسرانشان این کار را به اوج رساندند، بعدها پسر بزرگشان حاج عباس رفوگران یا آسیم ادامه کار را عهده دار شدند و کار را به صورت رسمی در بازار تهران گسترش دادند و به صورت پویا و به شیوه سنتی با بازار ارتباطی قوی داشتند. ایشان بسیار مردم دار و از روابط عمومی خوبی برخوردار بودند و رویکردشان با بازار بر پایه رابطه بود و تنها به کسب و کار و درآمد نمی اندیشیدند. 

وی می افزاید: ایشان، بانی واردات و سپس تولید مداد سوسمارنشان در ایران بودند که این محصول برای شرکت فایبرکاستر آلمان است. پس از آن به تولید مداد استدلر پرداختند که پدران ما نیز با آن مشق نوشته اند. 

شرکت آسیم بعد از تولید خودکار و مداد، اقدام به تولید خودکار، مدادتراش و مدادرنگی روی آورد، سپس نمایندگی انحصاری شرکت شاچی هاتا را اخذ کرد، بیش از بیست سال است که تنها نماینده رسمی این شرکت ژاپنی در ایران هستیم. 

رابطه نویسا با شرکت شاچی هاتا

وی در خصوص ارتباط و همکاری شرکت نویسا با شرکت شاچی هاتای ژاپن تاکید می کند: این شرکت مانند دیگر شرکت های ژاپنی نیز به صورت خانوادگی اداره می شود و در حال حاضر نسل چهارم خانواده، شرکت را اداره می کند. زمینه فعالیت این شرکت در سه مورد است. دو بخش زیرمجموعه شاچی هاتا آرت لاین است، یکی از آن ها به لوازم التحریر و نوشت افزار از جمله ماژیک ها، مدادها، روان نویس ها و... می پردازد. اکس استامپر و بخش دیگر زیرمجموعه شاچی هاتا است که به خانواده مهرها و استامپ ها می پردازد. گروه دیگری در این شرکت تحت عنوان آرت لاین ها عرضه و ارایه می شود ولی در حقیقت به صورت صنعتی است که قلم ها و نوشت افزار برای مصارف صنعتی از جمله صنعت خودروسازی، ساختمان، نجاری و ... استفاده می شود. چون این موارد به کار ما به صورت مستقیم مرتبط می شد، زمان گذاشته ایم و سعی داریم به نحو احسن این مورد را در بازار ایران عرضه کنیم. 

آسیم به کیفیت این کالاها اشاره می کند و می افزاید: کالاهای شرکت شاچی هاتا محصول کشور ژاپن و بسیار باکیفیت است. بسیاری از این کالاها با توجه به سرمایه گذاری هایی که انجام شده توسط کشور ژاپن در کشور مالزی زیر نظر مدیریت ژاپن تولید می شود و کنترل کیفیت ها و استانداردهای کشور ژاپن را دارد. باید گفت تاکنون شرکت شاچی هاتا جایگاه جهانی خود را در این عرصه به دست آورده است و دارای 9 کارخانه در اقصی نقاط دنیا از جمله ژاپن، استرالیا، مالزی، امارات متحده عربی، آمریکا و... است؛ و دفتر مرکزی این شرکت در ناگویا، جنوب ژاپن است. شاچی هاتا در استرالیا و آمریکای جنوبی تقریبا رتبه اول را دارد و در اروپا به علت وجود رقبای زیاد در سطح نوشت افزار، مانور کمتری داده است. در خاورمیانه نیز به کشور امارات متحده عربی صادرات بسیار خوبی دارد و این در حالی است که در کشورهای استرالیا، آمریکای جنوبی و ایران محصولات این شرکت تولید می شود. نگاه شرکت شاچی هاتا نسبت به بازار جهانی حفظ کیفیت و نوآوری است و در این زمینه نیز تقریبا موفق عمل کرده است. مردم ژاپن در زمینه نوآوری افراد خوش فکری هستند و مدیریت کالا، هزینه، کیفیت را در صدر کارهای خود قرار می دهند.

 چرایی نام نویسا

به گزارش صیدنیوز به نقل از مجله چاپ ونشر ، وی در خصوص چرایی انتخاب نام نویسا افزود: هشت سال قبل زمانی که اقدام به ثبت و رسمی کردن شرکت نویسا کردیم. یکی از دوستان مان مرحوم دکتر بهمن بوستان، پیشنهاد نام نویسا را در قالب شعر زیر برای شرکت دادند: 

اگر دانش بود اندر نویسایی و خوانایی

چرا آن قبله دل نانویسا بود و ناخوانا

اشاره به پیغمبر اسلام دارد که، دانش تنها به دانستن خواندن و نوشتن نیست، زیرا پیغمبر نیز با وجود اینکه خواندن و نوشتن نمی دانستند ولی دانش فراوانی را کسب کردند. دانش به نویسایی و خوانایی نیست. به همین دلیل اسم شرکت را نویسا گذاشتیم. 

 ورود به مهرسازی

آسیم در خصوص موضوع مهرسازی و نحوه ورود شرکت نویسا به آن می گوید: صنعت مهرسازی در ابتدا کار به صورت ژلاتینی عمل می کرد و این مهرها به دسته های چوبی چسبیده و حتما باید برای استفاده، مهر در جوهر استامپ زده می شد. پس از آن شرکت های اروپایی و آسیایی محصولی را تولید کردند که همان مهر ژلاتینی به مهرهای اتوماتیک می چسبید و ژلاتین به صورت چرخشی در استامپ می خورد و سپس بر روی کاغذ اثر خود را می گذاشت. در گذشته تولید مهرهای ژلاتینی بسیار زمانبر بود در حدود دو یا سه ساعت زمان می برد، گاهی نیز آماده کردن مهر یک روز به طول می کشید، همچنین کار مهرسازی تمیز نبود و در ضمن این امکان وجود نداشت که عکسی تبدیل به مهر شود و این کار بسیار مشکل بود. زمانی که فرآیند فلش وارد بازار شد، زمان تولید مهر کمتر شد و فرآیند تولید مهر به یکی دو ساعت کاهش یافت و تقریبا عملکردی تمیزتر داشت ولی باز هم نسبت به دستگاه جدید قابل مقایسه نیست و دردسر بیشتری داشت.

وی اشاره می کند: بعد از آن وارد دوران مهرهای لیزری می شویم. مهرهای لیزری نیز نیازمند دستگاه لیزر گران قیمتی است، عملکرد دستگاه به این شکل است که مهر درون دستگاه لیزر قرار می گرفت، لیزر صفحه حساس را می سوزاند و جوهر به آن تزریق می شد. ولی از مهم ترین و بزرگ ترین معایب این دستگاه هزینه سنگین دستگاه لیزر بود که امکان خرید شرکت ها برای ساخت مهر را کاهش می داد. در گذشته مکانیزم ساخت مهر به این صورت بود که اگر قصد سفارش مهری را داشتیم باید جمله و یا واژه را به کشور ژاپن ارسال می کردیم تا مهر ساخته و سپس از ژاپن برای ما ارسال می کردند ولی متاسفانه این فرآیند خیلی عملیاتی نبود. شاید در زمانی که کامپیوتر وجود نداشت، این روش امکان پذیر بود ولی زمانیکه حوزه فعالیت گسترش یافت، می طلبید که در هر محلی مهرسازی انجام شود. در همین راستا شرکت نویسا دستگاه مهر فلش را تولید کرد ولی به موازات آن شرکت های اروپایی و آسیایی نیز این محصول را تولید کردند. عملکرد این دستگاه به این صورت بود که صفحه حساسی داشت و در اثر برخورد نور و انداختن سایه بر روی آن، توسط ماشین فلش که قیمت مناسب تری نسبت به دستگاه لیزر داشت با کیفیت بهتر مهر را تولید می کرد. ولی نکته مهم این است که به موازات آن بسیاری از شرکت ها این کار را تولید کردند و به همین جهت شرکت آسیم ترجیح داد در این حوزه وارد نشود.

 وی یادآور شد: شروع فعالیت شرکت نویسا با معرفی شرکت شاچی هاتا بود. در سال 2015 شرکت شاچی هاتا اختراعی را در زمینه مهرسازی انجام داد و در سال 2016، دستگاه مهرسازی را عرصه و رونمایی کرد. این ماشین به صورت ترمو روی صفحه حساس مطلب یا واژه مورد نظر را می سوزاند و نسبت به تکنولوژی فلش عملکردی جدیدتر و دارای مزایای بیشتری است.

 ماشین جدید مهرسازی کوئیکس 

مدیرعامل نویسا در خصوص عرضه، عملکرد و قابلیت های دستگاه جدید مهرسازی کوئیکس شاچی هاتا ژاپن در بازار ایران که چند روز قبل در هتل اسپیناس تهران با حضور دست اندرکاران این حوزه رونمایی شد تصریح کرد: در بازار ایران ماشین مهرسازی مذکور را با عنوان مهر کوئیکس شاچی هاتا رامعرفی کردیم. در مورد عملکرد این دستگاه باید بگویم، روند به این صورت است که با مراجعه به مهرسازها و دادن فایل مدنظر (این فایل می تواند تصویر صورت فرد باشد) فایل به کامپیوتر داده می شود و سپس بر روی ماشین خروجی گرفته می شود، صفحه حساس داخل ماشین گذاشته می شود. یک دقیقه بعد، مشتری فایل مدنظرش را آماده برای مهر شدن بر روی کاغذ دارد. اولین ویژگی مهم این دستگاه سرعت تولید مهر است با توجه به ادعای شرکت مادر و مستندات عرضه شده این را می رساند که مهر در مدت 30 ثانیه تولید و در 30 ثانیه بعدی بدنه آن سرهم و تبدیل به مهری قابل استفاده در لحظه می شود. از دیگر مزایای دستگاه می توان به گران قیمت نبودن، کوچک و کم حجم بودن و قابلیت جابجایی آسان و سبک بودن آن اشاره کرد، علاوه بر موارد ذکر شده کار کردن با این دستگاه بسیار ساده است و نیاز به تخصص خاصی ندارد. این دستگاه دارای DPI 600 دقت است و این دقت بسیار زیاد، بیش از نیاز یک مهرساز و در حد یک عکس است. این مهرها تقریبا هم قیمت تمام مهرهای موجود در بازار است ولی با مهرهای موجود در بازار بسیار متفاوت است.

سه ویژگی اصلی ماشین مهرسازی کوئیکس شاچی هاتارا می توان سرعت، سادگی و کارآیی ساده دستگاه و قیمت مناسب و ارزان است. 

 برگزاری همایش شرکت نویسا

وی با اشاره به برگزاری همایش و مراسم رونمایی از دستگاه مهرسازی کوئیکس گفت: برای معرفی ماشین مهرسازی کوئیکس شاچی هاتا به رسته مهرفروشان در هتل اسپیناس تهران همایشی را برگزار کردیم و از اتحادیه و از تعدادی مهرفروشان و تولیدکنندگان مهر دعوت کردیم در همان جلسه از دستگاه رونمایی کردیم و شرکت شاچی هاتا و کوئیکس را به صورت کامل معرفی و به صورت عملیاتی و اقتصادی به تصویر کشیدیم. در این همایش، داد و ستد اطلاعاتی بین شرکت نویسا و مهرفروشان انجام شد، فضای خوبی ایجاد شد و استقبال خوبی هم صورت گرفت. به عقیده بنده هنوز این صنعت جای رشد بسیاری دارد. شعار ما این است که کالای خوبی را به فروش برسانیم و الزامی به کالای خود نداریم. بیشتر تمایل داریم بازار را به سوی کالای با کیفیت سوق دهیم. 

 جایگزینی روش مدرن به جای سنتی

آسیم در خصوص تحولات در نوشت افزار ایران گفت: نحوه عرضه محصول نوشت افزار رادر ایران تغییر داده ایم و ساختار سنتی لوازم التحریرفروش ها را کنار گذاشته ایم و فروش مدرن را جایگزین آن کرده ایم. به این شکل که مشتری به جای خواستن محصول خاص از فروشنده، کالا را در استندهای عرضه شده استفاده می کند و در مشتری نیاز آنی ایجاد می شود و فرصت مقایسه به مشتریان داده می شود تا در نهایت به انتخاب بهتر برسد. در نظر داریم این فرآیند نیز در صنعت مهرسازی اتفاق بیافتد. مصرف مهر به عنوان کالای حقوقی است و هدف ما این است که مهر را جایگزینی برای کارت ویزیت کنیم و مهرهایی با شماره تلفن و آدرس به همراه عکس تولید شود. ماشین مهرسازی کوئیکس، باعث ارزش افزوده در صنعت مهرسازی است و در بسیاری از موارد در بازار صرفه جویی هایی را در پی خواهد داشت و کارایی را افزایش خواهد داد. 

 خدمات پس از فروش

وی به خدمات پس از فروش این شرکت در خصوص این دستگاه مهر اشاره کرد و گفت: تمام خدمات پشتیبانی این دستگاه را به عهده شرکت نویسا است و مهرسازی که اقدام به خرید از ما می کند اگر به هر دلیلی ماشین اش متوقف شود، کالای پشتیبان داریم که در دوره تعمیر ماشین آن را در اختیارشان قرار خواهیم داد. این محصول یک سال وارانتی گارانتی دارد، یعنی رایگان تعمیر می شود، پس از یک سال باز نیز در صورت خرابی ماشین خدمات تعمیر را با گرفتن هزینه ارایه می دهیم و خدمات پشتیبانی را به طور کامل عهده دار هستیم. علاوه بر مورد ذکر شده از خدمات دیگر ما در حوزه مهرسازی، رساندن مهرها در سایزهای مدنظر مشتریان است.

 برنامه آینده نویسا

وی به برنامه های نویسا در آینده اشاره کرد و گفت: اطلاع رسانی و برگزاری همایش هایی در زمینه آشنایی مهرسازان با دستگاه های شرکت شاچی هاتا در برنامه های آینده ما قرار دارد. کارگاه آموزشی نیز در همایش برای مهرفروشان در نظر گرفته ایم تا از نزدیک با عملکرد و کارایی دستگاه آشنا شوند. برای مهرسازها شرایطی را ایجاد کرده ایم تا ماشین مهرسازی کوئیکس شاچی هاتا را با قیمتی مناسب تهیه کنند. در نظر داریم هم از لحاظ قیمت و هم پرداخت شرایطی برای خرید مهرسازها فراهم کنیم زیرا به دنبال سود از فروش ماشین نیستیم و بیشتر به فکر عرضه بدنه مهر در سطح جامعه ایم و شغل مان بیشتر مهرفروشی است./ صیدنیوز به نقل از نجله چاپ ونشر http://www.chaponashr.com

  25 شهریور 1395
بخش : گفتگو / اقتصاد ایران
کد خبر: 54749
تگ ها :

seydnews@gmail.com

نظرات 0
ارسال نظر
پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler

تلگرام صیدنیوز