روایت حال و روز یک زیان دیده خودرو:
خودرو که نمی‌دهند هیچ، توهین هم می‌کنند!

تجمع کنندگان مالباخته خودرو,اخبار خودرو,خبرهای خودرو,بازار خودرو

این روزها اخبار زیادی از تجمع افرادی که خودرو پیش خرید کرده و متحمل ضرر و زیان شده‌اند شنیده می‌شود. در این میان ممکن است برخی سوال کنند که درخواست این افراد چیست که ساعت‌ها از وقت خود را صرف تجمع مقابل وزارت صنایع یا ایران خودرو می‌کنند؟

 

چند ماه قبل و در ابتدای تابستان بود که خودروسازان رسمی کشور فراخوان پیش فروش اینترنتی خودرو را اعلام کردند. این اتفاق در شهریور ماه هم تکرار شد و در همان زمان آفتاب یزد هشدار داد افرادی که ثبت نام می‌کنند مراقب باشند در زمان تحویل از آنها مابه التفاوت درخواست نشود!

 

بررسی‌ها نشان می‌دهد با این افراد قراردادهایی بسته شده که حق هرگونه اعتراض و شکایت را از آنها سلب می‌کند، درست شبیه به قراردادهایی که بانک‌ها هنگام دادن وام یا پزشکان هنگام عمل جراحی جلو روی مشتری می‌گذارند!

 

با این وجود خیلی از مردم و دلالان وارد گود ثبت نام خودرو شدند. در این میان برخی با توجه به شرایط جسمی نیاز به خودرو برای مصرف امور روزانه داشتند که آنها هم مبادرت به ثبت‌نام کردند.

 

گردن کلفت هستند!

یکی از متضرر‌های ثبت نام پیش فروش خودرو روایت دردناک و در عین حال عجیبی از این ماجرا دارد. وی در گفت‌و‌گو با آفتاب یزد توضیح داد که چگونه در دام پدیده پیش خرید خودرو گرفتار شده است.

 

او که به دلیل بیم از وخیم تر شدن اوضاعش مایل به افشای نامش نبود، گفت:‌ ما ۸، ۹ ماه قبل برای خرید خودرو ثبت نام کردیم و ۵۰ میلیون تومان دادیم، آن زمان طی قرارداد، زمان تحویل را به ما اول مهر اعلام کردند. اما بعدا اصلاحیه زدند که اول آبان یعنی با یک ماه تاخیر محصول را تحویل می‌دهند. از آن زمان تا به الان هیچ خودرویی به ما تحویل نشده است.

 

وی ادامه می‌دهد: ما به تعزیرات، وزارت صنعت و سازمان بازرسی هم شکایت کردیم اما اتفاقی نیفتاده و به نظر می‌رسد عزیزان خودرو ساز زورشان خیلی زیاد است و پشت شان به جاهای خوبی گرم است!

 

این فرد زیان دیده در پاسخ به این سوال آفتاب‌یزد که دلایل شرکت خودرو ساز برای عدم تحویل خودرو چیست؟ گفت: می‌گویند چرا بدهیم؟ ما الان مجوز فروش فوری از وزارت صنعت داریم، شما صبر کنید ما اینها را بفروشیم بعد فکری برای شما می‌کنیم!

 

قرارداد یکطرفه

در خصوص قرارداد فیمابین خریداران و شرکت خودرو ساز نیز این توضیحات داده می‌شود: قرارداد یک جانبه‌ای تنظیم شده که مفاد آن هرگونه شکایت و اعتراض را از خریداران سلب می‌کند، به عبارتی طبق مفاد قرارداد که جدا از قرارداد اصلی بود، شرکت قادر است هرگونه بلایی را که می‌خواهد بر سر مشتری بیاورد، حق شکایت اسقاط می‌شود که تازه من این برگه مفاد را زیربارش نرفتم و امضا هم نکردم وضعم چنین است و احتمالا کسانی که امضا کرده‌اند تا الان توجیه شده‌اند که باید ساکت باشند و هیچ حرفی نزنند!

 

این مالباخته که خود تحصیلکرده رشته حقوق نیز هست در خصوص اعتبار اینگونه قراردادها می‌گوید:‌ ماده ۱۰ قانون مدنی قراردادها را لازم الاجرا می‌داند اما چه نوع قراردادهایی؟ بحث این است که آیا قرارداد مطابق با در نظر گرفتن منافع طرفین بوده یا خیر؟ اینگونه قراردادها نقص دارد چون یکجانبه به نفع یکی از طرفهای قرارداد تنظیم شده است.

 

در ادامه این گفت‌و‌گو، فرد زیان دیده متذکر می‌شود که دچار معلولیت است و حتی قانون جامع حمایتی معلولین هم از سوی مسئولان شرکت خودرو ساز رعایت نمی‌شود و آقایان حتی به قانون هم اعتناء نمی‌کنند و من با این شرایط دشوار جسمی هر روز برای پیگیری این موضوع با صرف هزینه کرایه خودرو مجبور به تردد و نقل و انتقال هستم اما هیچ جواب درستی به من داده نمی‌شود.

 

مجبوریم، چاره دیگه‌ای داریم؟

این مشتری روایت جالبی از تولید خودروی ملی دارد و می‌گوید، طی این مدت که با بخش‌های مختلف خودرو سازی تماس داشته و با کارشناسان آن صحبت کرده متوجه شده که آنچه تولید می‌شود به جز یک ارابه مرگ نیست که گیربکس آن متعلق به فناوری ۳۰ سال قبل ژاپن و اتاق آن هم از روی مدل چینی قدیمی کپی شده و در واقع یک سرهم بندی غلط‌انداز است که به عنوان خودروی ملی معرفی شده است.

 

وی در پاسخ به این سوال خبرنگار آفتاب یزد که اگر این خودرو فاقد کیفیت است پس چرا برای خرید آن اقدام کردید، گفت: آیا راه دیگری برای ما گذاشته‌اند؟ ۲ خودرو ساز هر محصولی تولید کنند ما مجبور هستیم بخریم، آیا نمونه خارجی آن وجود دارد که من به سراغ آن بروم؟ یکی از اقواممان در یکی از کشورهای عربی به من گفت ما اینجا بهترین خودروی خارجی را می‌خریم و حق انتخاب از میان چندین شرکت خودرو ساز خارجی داریم. به نظر شما در ایران حق انتخاب از میان کدام شرکت‌های خودروساز را داریم؟

 

این فرد زیان دیده در ادامه گفت: ما خواهان ورود دادستان و دستگاه قضایی به موضوع هستیم، ماشین ۵۰ میلیونی را می‌خواهند به ما ۱۰۰میلیون یا بیشتر بدهند، در حالیکه انبارهایشان پر است و حتی من شنیدم پارکینگ‌هایی دارند که خودروها را در آنجا دپو کرده‌اند تا با قیمت گرانتر بفروشند و حرفشان این است که چرا خودروهای ما را به قیمت ارزان تحویل دهند؟

 

وی در این خصوص که در مراجعات شما برای پیگیری چه پاسخی می‌دهند، گفت:‌ توهین می‌کنند، یک شماره هم معرفی می‌کنند که هر موقع تماس می‌گیریم یک مشت حرف تکراری تحویل ما می‌دهند. به آنها می‌گویم خودروسازی شما مگر سیستم و راهبردی برای پیش بینی واگذاری در هنگام تولید محصول ندارد ؟ اما آنها پاسخی ندارند!

 

وی در پایان می‌گوید: در قرارداد میان ما و شرکت ضرر و زیان ۱۲ درصدی در صورت تاخیر پیش بینی شده که همین را هم شرکت به ما می‌گوید آن را بذل کن ( ببخش یا واگذار کن ) تا به تو تحویل بدهیم، اما جالب اینجاست آنچه آنها می‌خواهند تحویل بدهند به گفته خودشان خودرویی است که چند قطعه کسر دارد، به من می‌گویند ناقص تحویل بگیر، مثلا به جای رینگ فولادی رینگ آلومینیومی نصب می‌کنند یا " ایربگ " نصب نمی‌کنند و می‌گویند از بیرون بگیر ببند!!

  10 بهمن 1397
بخش : اقتصادی / اقتصاد ایران
کد خبر: 61491
تگ ها :

seydnews@gmail.com

نظرات 0
ارسال نظر
پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler

تلگرام صیدنیوز