یادداشتی از میثم قرائی:
رسانه تبیین کننده ارزش‌های دفاع مقدس

مقام معظم رهبری فرمودند: این جنگ هشت ساله حقیقتا یک گنج است که تمام ناشدنی است.

رسانه ها پیام آوران فکر و اندیشه هستند ، کوچه های دهکده جهانی "مک لوهان هر روز باریک تر شده و اهالی آن تسلیم خدایانی می شوند که در جبهه بزرگ فرهنگی، اخبار واطلاعات کمتر از کسر ثانیه بر سر آنان آوار می شود.

با این تفسیر پرواضح است که غول های خبری، افکار عمومی جهان را به دست گرفته ‌و به آن جهت دهند تا جایی که بتوانند انقلاب مخملی یا نارنجی راه بیندازند و به معنی واقعی با عرصه های فرهنگ وسیاست یک جامعه اثر گذار باشند.
 اینجاست که نقش رسانه با ترویج فرهنگ ایثار و شهادت به عنوان ابزار کارآمد مقابله در جنگ نرم مطرح می شود.
شیوه‌های جنگ در دنیای امروز، تغییرات شگرفی نموده و به این دلیل است که پیروزی در آنها، بیش از آن که وابسته به شکست دادن دشمن در صحنه جنگ باشد، به هدایت افکار عمومی داخلی و بین‌المللی، بستگی دارد.
 دست‌یابی به دفاع مقدس در برابر این شیوه‌ها با استفاده صحیح و به موقع از رسانه‌ها عملی خواهد بود و افق این دفاع با تولید و ترویج کتب مشاهدات و تجربیات اهالی رسانه حاضر در دوران دفاع مقدس، روشن‌تر به نظر خواهد رسید.

مقام معظم رهبری حفظه اله می فرمایند :«این جنگ یک گنج است آیا خواهیم توانست آن را استخراج کنیم جامعه رسانه باید دین خود را نسبت به این اسطوره ها ادا کند چرا که در جنگ 8 ساله مان، بسیاری از ارزش ها، آرمان ها و اخلاقیات به ظهور و ثبوت رسید که جهانیان را مات ومبهوت نمود.
خبرنگاران ما نيز در تمامی دوران انقلاب در دفاع از نظام و ارزش‌های والای آن نقش ارزشمندی را ايفا نمودند و اين مهم با ۲۴۴ شهيد، ۵۰ جانباز و چند آزاده در امر اطلاع‌رسانی در کشور مشخص است.
امروزه نهادينه شدن فرهنگ ايثار و شهادت بين جوانان از اهميت ويژه‌ای برخوردار است كه رسانه‌ها بايد در راستای نهادينه شدن اين فرهنگ از هيچ كوششی فروگذاری نكنند.
رسانه ها بودند که در پوشش خبری و به تصویر کشیدن فتوحات و مجاهدت های رزمندگان اسلام، انهدام مواضع و استحکامات دشمن، و زمین گیر شدن ماشین جنگی دشمن واقعیات جنگ را به صورت عینی به درون منازل مردم منتقل نمودند.
نقش رسانه‌ها در بیان راهبردهای دفاع مقدس و تلاش بی وقفه برای نهادینه کردن راهبردهای جنگ و تبیین ضرورت و مشارکت آحاد مردم در صحنه های دفاع مقدس بسیار با ارزش بود هر چند نیروهای مطبوعات در آن دوران از لحاظ کسب آموزش‌های تخصصی چندان حرفه‌ای نبودند اما زینب‌گونه هر آنچه در توان داشتند در کف اخلاص گذاشتند و لنز دوربین‌شان را با لوله‌هایی تفنگ همسنگرانشان همسو کردند رزمنده ای شکار دشمن می‌کرد و دیگری شکار لحظات ناب ایثار و از خود گذشتگی.
رسانه در دوران دفاع مقدس در ایجاد روحیه امید و نشاط، متبلور کردن غرور ملی، ایجاد خودباوری و اعتماد به نفس و خنثی کردن تدابیر تبلیغاتی و افشای ترفندهایی تبلیغاتی دشمنان  نقش آفرین نمود و  و این اصحاب رسانه بودند که با دیده‌بانی دقیق زرادخانه های دشمن و رصد کردن رفتار و مواضع حامیان رژیم بعثی و با هوشیار ساختن مردم از طریق واکنش های به موقع، هویتی تاثیر گذار در عرصه فعالیت‌های خود به یادگار گذاشتند.

امروزه همان نقشی که اهالی رسانه در دوران دفاع مقدس داشتند ، پررنگ تر و حساس‌تر شده است و رسانه های متعهد ما باید بدانند که افسران جنگ نرم هستند و باید خود را مسلح کنند تا نسل جدید ما از ترکش‌های رسانه‌ای و جنگ ادراکی در امان بمانند .

لذا فعالین رسانه می توانند با تمرکز به اخبار فرهنگی و برجسته کردن اقدامات موثر،  بازگشتی به گذشته پرباری که در این حوزه اتفاق افتاده زده و به احیا و بازبینی فرهنگ ایثار و شهادت و اتفاقات ارزشمند پرداخته و از نو به جامعه ارائه دهد .

 

میثم قرایی _ رییس سازمان بسیج رسانه استان گلستان

  2 مهر 1399
بخش : یادداشت
کد خبر: 68638
تگ ها :

seydnews@gmail.com

نظرات 0
ارسال نظر
پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler

شرکت داده پردازان نیک نام ققنوس پارس تلگرام صیدنیوز