سرپرست آموزش و پرورش در نشست خبری با حضور وزیر ارتباطات اعلام کرد:
یک کامپیوتر به ازای ۲۰۰ دانش‌آموز، در مناطق کم‌برخوردار

محمدجواد آذری جهرمی,نهاد های آموزشی,اخبار آموزش و پرورش,خبرهای آموزش و پرورش
در حاشیه الکامپ ۲۵، تفاهم‌نامه هوشمندسازی مدارس بین وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و سرپرست وزارت آموزش و پرورش به امضا رسید، سرپرست آموزش و پرورش اعلام کرد در مناطق کم‌برخوردار، به ازای هر ۱۰۰ دانش آموز، نیم کامپیوتر (یک دستگاه کامپیوتر به ازای هر ۲۰۰ دانش‌آموز) داریم.

ظهر شنبه در حاشیه الکامپ ۲۵، وزیر ارتباطات و سرپرست آموزش و پرورش تفاهم‌نامه هوشمندسازی مدارس را امضا کردند. وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه ملت باید آموزش ببیند و ملت هوشمند در مدارس هوشمند آموزش می‌بینند، گفت: این موضوع به درستی در ماده ۶۹ برنامه ششم توسعه مورد تاکید قرار گرفته است. بر این اساس، وزارت ارتباطات و آموزش و پرورش موظف شده‌اند در موضوع هوشمندسازی مدارس به خصوص در مناطق محروم گامی اساسی بردارند.

 

جهرمی افزود: پیش از این اقداماتی انجام شده بود اما اینکه هوشمندسازی چیست و تکلیف هر دستگاه چیست و باید چگونه اقدامات را پیش برد، بحثی بود که باید در مورد اجزای آن به تفاهم می‌رسیدیم. بنابر زبان مشترکی که امروز بین ما و وزارت آموزش و پرورش برقرار شده و آن را در قالب تفاهم‌نامه به امضا رسانده‌ایم، لایه زیرساخت و ارتباطات مدارس بر عهده وزارت ارتباطات است و ما موظف می‌شویم مدارس کشور را تا پایان سال ۹۸ به شبکه ملی اطلاعات متصل کنیم.

 

البته این اتصال در مناطق برنامه ششم توسعه مورد تاکید قرار گرفته که به صورت رایگان است و در مدارس مناطق شهری طبیعتاً تامین هزینه شود.

 

وی اضافه کرد: البته مسائل مربوط به تعرفه‌گذاری در حال حاضر در دست اقدام است تا برای اتصال تعرفه‌های ویژه ای در نظر گرفته شود و مدارس این امکان را داشته باشند تا با مبالغ ارزان به شبکه ملی اطلاعات متصل شوند.

 

آذری جهرمی با اشاره به اینکه موضوع دوم در این تفاهم‌نامه در لایه خدمات است، گفت: مدرسه‌ای هوشمند است که خدمات هوشمند در آن ارائه شود. مکانیزم حضور و غیاب و ارزیابی معلمان و دانش‌آموزان و همچنین مکانیزم نظارتی آموزش و پرورش بر سطوح تعلیم باید در فرایندها و اپلیکیشن‌ها مدیریت شود.

 

در این حوزه کار را به بخش خصوصی و استارت‌آپ‌ها سپرده‌ایم که با نظارت مشترک ما و وزارت آموزش و پرورش فعال می‌شوند و این شرکت‌ها بعد از اینکه توسط یک مکانیزمی که در تفاهم‌نامه مشخص شده، مورد تایید قرار گرفتند محصولات خود را به صورت خدمات ابری به مدارس عرضه می‌کنند. با این اتفاق فرایندهای مدارس نیز هوشمند می‌شود.

 

موضوع سوم تجهیز مدارس است. وزیر جوان ارتباطات در این خصوص گفت: مدارس باید به تجهیزاتی مجهز شوند که آنها را هوشمند کند. بخشی از این تجهیزات مربوط به رایانه در مدارس و بخشی دیگر مربوط به بوردهای هوشمند مورد استفاده در مدارس می‌شود و کلاً امکاناتی که ظرفیت استفاده از فناوری در مدارس فراهم می‌کند. در تفاهم‌نامه این موضوع بر عهده وزارت اموزش و پرورش گذاشته شده است.

 

به جز اینها مسئله مهم دیگری به نام محتوا وجود دارد که این کارهای مربوط به این بخش نیز به صورت کامل توسط وزارت آموزش و پرورش صورت می‌گیرد که بخشی از تفاهم نیست اما موضوعی است که باید مورد توجه قرار گیرد. امیدورایم گام امروز و این تفاهم نامه گامی بلند برای هوشمندسازی مدارس، ارتقای نظام آموزشی و تربیت نسل آینده در ایران هوشمند باشد.

 

سیدجواد حسینی سرپرست آموزش و پرورش نیز در رابطه با این تفاهم‌نامه گفت: مسئله‌ای که بر اساس قانون برنامه ششم بر عهده ما گذاشته شده، خوشبختانه در کوتاه‌ترین مدت طرح موضوع با کارشناسان وزارتخانه و نگاه مثبت وزیر ارتباطات به انجام رسید.

 

اگر ما دنبال کشور الکترونیک و توسعه برای کشورمان هستیم، کانون این توسعه مدارس است. معتقدیم که نهاد تحول‌زا در جامعه آموزش و پرورش است و موسسه تحول‌آفرین مدرسه است و کارگزاران فکور تحول معلمان هستند. بنابراین اگر می‌خواهیم هوشمندسازی با این شعار راهبردی «تردد امواج به جای تردد افراد» بهترین راهش هوشمندسازی مدارس است.

 

وی افزود: همین الان هرچند برای ما قانع‌کننده نیست اما بیش از ۱۲۲ هزار کلاس درس ما هوشمند است یعنی ۲۲ درصد کلاس‌های درس کشور. که در هر کدام از آنها حداقل یک برد هوشمند وجود دارد.

 

اکنون ۱۲ هزار محتوای هوشمند آموزشی را هم تولید کردیم و تولیدات جشنواره‌های معلم رسانه‌ساز و جشنواره‌های رشدی که دانش‌آموزان تولید محتوا می‌کنند را هم با یک برنامه‌ریزی مشخص در تلاش برای استفاده از آنها هستیم.

 

او در آمار دیگری گفت: ۷۷ هزار مدرسه از ۱۰۷ هزار مدرسه به نوعی به خدمات اینترنتی و شبکه الکترونیکی متصل هستند. معتقدیم که این رقم باید افزایش پیدا کند چون هوشمندسازی مدارس کارکردهای بسیاری برای ما دارد.

 

اولین کارکرد آن کاهش هزینه‌های آموزش وپرورش است، استاندارد کیفی نظام تعلیم و تربیت را ارتقا می‌بخشد و از سوی دیگر اجزای موثر در تعلیم و تربیت استاندارد را در یک بستر ارزان و ساده و سریع و دقیق مهیا می‌کند.

 

یعنی ما با هوشمندسازی و شبکه ارتباطی قادر خواهیم بود از اولیا صاحب اندیشه از بخش خصوصی و دولتی، خیرین، دانشیار و فن‌یار و هنریار، از معلمان ارزشمندی که در مدارس ما هستند و دانش‌آموزان برای ارتباط رسانی به مدارس لازم‌التوجه و برای استقرار عدالت اجتماعی در مناطق کمتر توسعه یافته بهره ببریم. از امروز تلاش خودمان را برای رسیدن اهدافمان براساس مفاد این تفاهم‌نامه به امضا برسانیم.

 

این تفاهم نامه شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر و روستاها و مراکز حاشیه‌نشین شهرها را با رویکرد عدالت آموزشی مد نظر قرار داده است. سایر مناطق هم در دستور کار است که با استفاده از بخش خصوصی و مردمی هوشمندسازی را در آن توسعه می‌دهیم. ما در سه قلمرو ارتباطی، آموزشی و محتوایی آموزشی انشاءالله این کار را به انجام می‌رسانیم.

 

سید جواد حسینی افزود: اکنون در مناطق برخوردارمان به ازای هر ۱۰۰ دانش‌آموز ۷ کامپیوتر وجود دارد اما در مناطق کم‌برخوردار متاسفانه به ازای هر ۱۰۰ دانش‌آموز نیم عدد کامپیوتر وجود دارد.

 

محمدجواد آذری جهرمی در پاسخ به اینکه تفاوت این تفاهم‌نامه با دیگر تفاهم‌نامه‌هایی که در این حوزه امضا شده و هنوز به نیتجه نرسیده، گفت: از زمان تگفا تا الان موضوع هوشمندسازی مدارس یک قانون نبوده است. در برنامه ششم توسعه هوشمندسازی تبدیل به قانون شد. در ماده ۶۹ این قانون تکلیف شده که وزارت ارتباطات و آموزش و پرورش روی این موضوع کار کنند.

 

این تفاهم‌نامه تفاهم‌نامه‌ای نیست که ما برویم و مدارس را هوشمند کنیم چرا که آن قانون است و ما موظفیم مدارس را هوشمند کنیم. این تفاهم‌نامه در رابطه با این است که چگونه هوشمندسازی را انجام دهیم و تقسیم مسئولیت ملی بین وزارت آموزش و پرورش و وزارت ارتباطات برای هوشمندسازی چیست.

 

ضمانت اجرای این موضوع ضمانت قانون است و باید انجام شود اما اجرای قانون یک گلوگاه‌هایی دارد و این گلوگاه هم بودجه است. اگر مرجع تصویب کننده قانون بودجه لازم برای این موضوع را در نظر بگیرد این کار پیش خواهد رفت. اما اگر بودجه لازم در نظر گرفته نشود و تخصیص هم پیدا نکند طبیعتاً کار پیش نخواهد رفت.

 

تا قبل از این، صحبت‌ها کلی و موضوعاتی بود که بیشتر جنبه نظری داشت اما الان بحث عملی پیش آمده و البته همان بحث‌های نظری هم نتایجش این شده است که تعدادی از مدارس هوشمند شوند.

 

سرپرست آموزش و پرورش با اشاره به این نکته که آموزش و پرورش ما حاکمیتی است گفت، حاکمیت می‌گوید همه اجزای جامعه را برای ارتقا تعلیم و تربیت به کار بگیرید. لذا یکی از سیاست‌های بسیار جدیمان توسعه مشارکت برای ارتقا نظام تعلیم و تربیت در همه ابعاد است مانند مدرسه‌سازی. یک سوم مدارس کشور را مجمع خیرین مدرسه‌ساز می‌سازند.

 

برای هوشمندسازی مدارس قطعاً از همه ظرفیت‌ها باید استفاده کنیم یعنی ظرفیت دولت، بخش عمومی، خصوصی اما هر شرکتی که وارد شد به لحاظ فنی وزارت ارتباطات و به لحاظ هر گونه محتوا وزارت آموزش و پرورش باید روی آن نظارت داشته باشد. این تفاهم‌نامه گامی جدی در زمینه گرفتن مشارکت همه بخش‌ها برای پیاده‌سازی مدارس هوشمند است.

  29 تیر 1398
بخش : جامعه
کد خبر: 64523
تگ ها :

seydnews@gmail.com

نظرات 0
ارسال نظر
پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler

تلگرام صیدنیوز